Henry Geldzahler

English: Andy Warhol

English: Andy Warhol (Photo credit: Wikipedia)

Henry Geldzahler (* 1935 in Antwerpen; † 1994 in Southampton, Suffolk County (New York)) war ein aus Belgien stammender, US-amerikanischer Kurator für zeitgenössische Kunst.

Er war als Sohn jüdischer Eltern – der Vater, ein belgischer Diamantenhändler, musste vor den Nazis fliehen – 1940 nach Amerika gekommen und lebte und arbeitete in New York City am Metropolitan Museum of Art. Anders als die meisten seiner Kuratorenkollegen schloss er enge persönliche Freundschaften mit den von ihm betreuten Künstlern, darunter Jackson Pollock, Willem de Kooning, Jasper Johns, Frank Stella und – vor allem – Andy Warhol.

Henry Geldzahler

Henry Geldzahler (Photo credit: C-Monster)

Aufgewachsen in Manhattan, besuchte er nach seinem Studium in Yale, wo er graduierte, ab 1957 die Harvard University, schloss sein Doktorandenstudium aber nicht ab. Zwischen 1977 und 1982 wirkte er als Beauftragter für kulturelle Angelegenheiten für den Oberbürgermeister von New York, danach bis zu seinem Krebstod im Alter von 59 Jahren als Privatkurator für verschiedene Stiftungen. Zu internationalem Renommee verhalf ihm die Ausstellung New York Painting and Sculpture: 1940-1970, für die er 35 Galerien für zeitgenössische Kunst gewinnen und mit der er ein neuartiges Ausstellungskonzept durchsetzen konnte.

Metropolitan Museum of Art entrance, New York ...

Metropolitan Museum of Art entrance, New York City. (Photo credit: Wikipedia)

Geldzahler hatte Andy Warhol 1960 durch den Kunsthändler Ivan Karp kennengelernt, der als Assistent Director in der Galerie von Leo Castelli arbeitete. Zu dieser Zeit war Geldzahler gerade zum Assistierenden Kurator für amerikanische Kunst des 20. Jahrhunderts am Metropolitan Museum ernannt worden. Sie schlossen bald Freundschaft und telefonierten praktisch täglich miteinander und besuchten gemeinsam Empfänge und Partys.

sculpture Memantra by Frank Stella, Iris and B...

sculpture Memantra by Frank Stella, Iris and B. Gerald Cantor Roof Garden, Metropolitan Museum of Art New York City (Photo credit: Wikipedia)

Am Tag nach den Aufnahmen zu Empire, bei denen einige Filmrollen unbelichtet geblieben waren, nutzte Andy Warhol übriggebliebenes Material, um Geldzahler auf der berühmten „roten Couch“ der Factory abzulichten. Gefilmt wurde am Sonntag, 26. Juli 1964. Der von Warhol meist allein gelassene Darsteller saß da, starrte in die Kamera und rauchte eine Zigarre. Da die Aufnahmen sich über zwei Stunden erstreckten (Gesamtlänge des fertigen Films: 99 min.), kann man sehen, wie Geldzahler sich zunehmend unwohl fühlt. Am Schluss liegt er zusammengekauert wie ein Foetus auf dem Sofa.

Die Freundschaft zwischen Warhol und Geldzahler kühlte schon 1965 merklich ab und war ernsthaft gefährdet, als Geldzahler zum Kurator für zeitgenössische amerikanische Kunst bei der Biennale von Venedig 1966 ernannt wurde; weder teilte er dies seinem Freund mit noch wählte er eines seiner Werke für diese wichtige Ausstellung aus.

Jimmy Carter with Andy Warhol during a recepti...

Jimmy Carter with Andy Warhol during a reception for inaugural portfolio artists (Photo credit: Wikipedia)

1959 porträtierte David Hockney Geldzahler und dessen Lebensgefährten Christopher Scott, in den 70er Jahren malte Warhol ein großes Porträt von Geldzahler.

Werke

  • American Painting in the Twentieth Century. New York: Metropolitan Museum of Art, 1965
  • New York Painting and Sculpture: 1940-1970. New York, Dutton, 1969
  • Charles Bell: the Complete Works, 1970-1990. New York: Abrams, 1991
  • Andy Warhol: Portraits of the Seventies and Eighties. London: Thames and Hudson, 1993

Henry Geldzahler (July 9, 1935 – August 16, 1994) was a curator of contemporary art in the late 20th century, as well as a modern art art historian and art critic. He is best known for his work at the Metropolitan Museum of Art and as New York City Commissioner of Cultural Affairs, and for his social role in the art world with a close relationship with contemporary artists.

Born in Antwerp, Belgium, Geldzahler’s Jewish family emigrated to the United States in 1940.[1] He graduated from Yale University in 1957, where he was a member of Manuscript Society.[2]

Henry Geldzahler 1967 by Alice Neel. New York ...

Henry Geldzahler 1967 by Alice Neel. New York Met Museum (Photo credit: lawrence’s lenses)

In 1960, Geldzahler left graduate school at Harvard University to join the staff of the Metropolitan Museum of Art in New York. He became the Curator for American Art there, and later the first Curator for 20th Century Art. His time at the Met is most known for his landmark 1969 exhibition, New York Painting and Sculpture: 1940-1970, which included his favorite contemporary work and became the talk of the town.[3][4]

Unlike most curators at the time, he befriended many of the artists he was interested in, and socialized with them as part of the same art world. Artists he associated with included Willem de Kooning, Jasper Johns, Larry Rivers, Frank Stella, Andy Warhol, David Hockney, Larry Stanton, and later Jean-Michel Basquiat. Geldzahler is also noted for his recognition of the first Chinese contemporary artist in America, Ching Ho Cheng.

Andy Warhol, Campbell's Soup I, 1968.

Andy Warhol, Campbell’s Soup I, 1968. (Photo credit: Wikipedia)

He took a temporary leave from the Met to become the first director of the visual-arts program of the National Endowment for the Arts, where he initiated a program of museum grants for the purchase of art made by living American artists.

From 1977 until 1982, he was the Commissioner of Cultural Affairs for New York City, having been appointed by Mayor Edward I. Koch. As an openly gay man who was part of the Koch administration and the conservative Metropolitan Museum of Art, Geldzahler contributed significant time and effort into AIDS-related causes. After leaving his post for New York City, he continued to write on art, and acted as an independent curator, working at the alternative space P.S. 1 and the austere high modernist Dia Art Foundation.

English: (left) and (right) talking on the SS ...

English: (left) and (right) talking on the SS France, in the background: . (Photo credit: Wikipedia)

Geldzhaler was the curator of the 1969 Metropolitan exhibition New York Painting and Sculpture: 1940-1970.[5] In addition to authoring its catalog, Geldzhaler has also written American Painting in the 20th Century (Metropolitan Museum of Art, 1965), Charles Bell: The Complete Works, 1970-1990 (Abrams, 1991), and Making It New: Essays, Interviews, and Talks (Harvest Books, 1996); and co written Art in Transit: Subway Drawings by Keith Haring (1984) Andy Warhol: Portraits of the Seventies and Eighties (Thames and Hudson, 1993), and many other works.

Death

Henry Geldzahler's grave, Green River Cemetery...

Henry Geldzahler’s grave, Green River Cemetery, Springs, NY (Photo credit: J. Zay)

On August 16, 1994, Geldzahler died of liver cancer at the age of 59.[6]

In popular culture

  • Geldzahler is the subject of a documentary called Who Gets to Call It Art?, by Peter Rosen.
  • NYC - Metropolitan Museum of Art: Alexander th...

    NYC – Metropolitan Museum of Art: Alexander the Great (Photo credit: wallyg)

    He is depicted in portraits by several of his artist friends, including a famous 1969 double portrait by David Hockney of Geldzahler with his then partner, painter Christopher Scott.[7]

  • Geldzahler is depicted in a 1964 movie, Henry Geldzahler, by Andy Warhol which consists of Geldzahler smoking a cigar and becoming increasingly uncomfortable for 90 minutes.[8]

Footnotes

  1. ^ „Geldzahler, Henry“. dictionaryofarthistorians.org. Retrieved 2009-11-01.
  2. ^
    English: Grave of .

    English: Grave of . (Photo credit: Wikipedia)

    Ed. Parks, Steven; Cooper, Henry S. F. Jr., Wallace, Thomas C. (2002). Manuscript Society (1953-2002). (New Haven, CT: Phoenix Press).

  3. ^ Goldberger, Paul (1994-08-17). „Henry Geldzahler, 59, Critic, Public Official And Contemporary Art’s Champion, Is Dead“. The New York Times. pp. 1. Retrieved 2009-11-01.
  4. ^ Goldberger, Paul (1994-08-17). „Henry Geldzahler, 59, Critic, Public Official And Contemporary Art’s Champion, Is Dead“. The New York Times. pp. 2. Retrieved 2009-11-01.
  5. ^ Schjeldahl, Peter (2009). „Let It Bleed: „1969“ at P.S. 1″. The New Yorker(Condé
    English: Andy Warhol: Campbell's Soup Cans (Mo...

    English: Andy Warhol: Campbell’s Soup Cans (MoMA – New York) (Photo credit: Wikipedia)

    Nast) (23 November): 124–125. Retrieved 29 May 2011.

  6. ^ „Exhibits, symposium look back at the Pop art of the Sixties“. Yale Bulletin and Calendar 27 (25). March 22–29, 1999.
  7. ^ Melia, Paul (1995). David Hockney: Volume 1 of Critical Introductions To Art. Manchester University Press ND. pp. 82. ISBN 0-7190-4405-7.
  8. ^ „Henry Geldzahler (1964)“. warholstars.org. Retrieved 2009-11-01.

References

  • English: Andy Warhol's childhood home located ...

    English: Andy Warhol’s childhood home located at 3252 Dawson Street in the South Oakland neighborhood of Pittsburgh, Pennsylvania, on April 30, 2010. „Andy lived on Dawson Street from 1934 until he left for New York City in 1949. These fifteen years were the most formative years of his life.“http://www.warhola.com/warholahouse.html (Photo credit: Wikipedia)

    Tomkins, Calvin. „Profiles: Henry Geldzahler.“ New Yorker November 6, 1971: 58-60.

  • „Henry Geldzahler interview, 1970 Jan. 27“ Sound recordings: 2 sound tape reels; 7 in. Transcript: 76 p. (microfilm reel 3197) Archives of American Art, Smithsonian Institution.

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