Saul Steinberg

New York Stock Exchange on Wall Street in New ...

Deutsch: Fassade der Börse New York Stock Exchange in New York City, USA English: New York Stock Exchange on Wall Street in New York, New York, United States. Español: Bolsa de Nueva York en Wall Street en Nueva York, Nueva York, en los Estados Unidos.

Saul Steinberg (* 15. Juni 1914 in Râmnicu Sărat; † 12. Mai 1999 in New York) war ein jüdischer Zeichner und Karikaturist. Bekannt wurde Saul Steinberg vor allem durch seine Cartoons und Titelbilder für das Magazin The New Yorker.

Für diese Zeitschrift entstand durch Saul Steinberg auch ein Titelbild (veröffentlicht am 29. März 1976), das später zu einem beliebten Postermotiv werden sollte: eine perspektivisch verzerrte Landkarte, die von einer New Yorker Straße ausgehend einen Teil der Weltkugel abbildet und als grafische Idee für beliebige andere Orte abgewandelt wurde.

Saul Steinberg wurde 1914 im rumänischen Râmnicu Sărat als Sohn des jüdischen Buchbinders und Kartonagen-Fabrikanten Maurice Steinberg und dessen jüdischer Frau Rosa Jacobson Steinberg geboren. Saul Steinberg begann ein Studium der Soziologie und Psychologie an der Universität Bukarest. 1932 siedelte Saul Steinberg nach Mailand um und wechselte dort 1933 an das Politecnico zum Architekturstudium, das er 1940 abschloß. Während seines Studiums begann Saul Steinberg zu zeichnen und veröffentlichte seine Zeichnungen in der humoristischen Wochenzeitung Bertoldo, die er gemeinsam mit dem Journalisten Giovannino Guareschi 1936 gegründet hatte. Den Beruf eines Architekten übte Saul Steinberg nie aus.

1941 emigrierte der Jude Saul Steinberg mit einem Paß, dessen Stempel er selbst gefälscht hatte, über Portugal in die USA, wurde aber von Ellis Island in die Dominikanische Republik abgeschoben, da die Aufnahmequote für Rumänen bereits erschöpft war.

Von dort aus sandte Saul Steinberg der Zeitschrift The New Yorker einige seiner Cartoons zu, in der Hoffnung auf eine Aufnahme in die USA, was auch tatsächlich geschah.

Seitdem blieb Saul Steinberg ein ständiger Mitarbeiter des New Yorker.

Die abstrakt-expressionistische Malerin Hedda Sterne wurde 1943 seine Frau.

Sie trennten sich in den 1970er-Jahren, ließen sich aber nie scheiden.

Im Zweiten Weltkrieg mußte der Jude Saul Steinberg in China maoistische Guerillakämpfer im Brückensprengen unterrichten und floh danach über die Berge nach Indien.

Anmerkung: Wieso das? Wer zwang ihn dazu, wo er doch im kapitalistischen Zionland USA Unterschlupf gefunden hatte bei seinen Khasarenfreunden in New York…

Dann wurde Saul Steinberg von William Donovan, dem Leiter des US-Nachrichtendienstes Office of Strategic Services (OSS), nach Nordafrika und Italien geschickt.

Dort sollte Saul Steinberg Cartoons zeichnen, die die Nationalsozialistische Regierung des Deutschen Reichs unter der Führung des Reichskanzlers und Führers Adolf Hitler und Faschisten lächerlich machten. Die Karikaturen wurden im OSS-Blatt Das Neue Deutschland abgedruckt und hinter den „feindlichen Linien“ abgeworfen.

Nach dem Krieg wurde sein Stil mehr abstrakt, philosophisch und symbolisch. Ende der 1960er-Jahre wurden Saul Steinbergs Zeichnungen pessimistischer im Ton, vor allem in Bezug auf das Stadtleben von New York (Hausfassaden als erschreckende Irrgärten, Micky Maus in Stiefeln als Terrorist).

1999 starb Saul Steinberg und hinterließ seine frühere Frau.

Saul Steinberg (June 15, 1914 – May 12, 1999) was a Romanian-born Jewish cartoonist and illustrator, best known for his work for The New Yorker.

Saul Steinberg was born in Râmnicu Sărat, Romania. He studied philosophy for a year at the University of Bucharest, then later enrolled at the Politecnico di Milano, studying architecture and graduating in 1940. During his years in Milan he was actively involved in the satirical magazine Bertoldo.

Saul Steinberg left Italy after the introduction of Jewish laws by the government. Saul Steinberg spent a year in the Dominican Republic awaiting a U.S. visa; in the meantime, Saul Steinberg submitted his cartoons to foreign publications

In 1942, The New Yorker magazine sponsored his entry into the United States, and thus began Saul Steinberg’s lifelong relationship with this publication. Through well over half a century working with The New Yorker, Saul Steinberg created nearly 90 covers and more than 1,200 drawings.

During World War II, Jewish Saul Steinberg worked for military intelligence, stationed in China, North Africa, and Italy.

After the war’s end, Saul Steinberg returned to work for American periodicals, merging an encyclopedic knowledge of European art with the popular American art form of the cartoon, to pioneer a uniquely urbane style of illustration. Although best remembered for his commercial work, Steinberg did exhibit his work throughout his career at fine art museums and galleries.

Saul Steinberg married Romanian born abstract expressionist jewish painter Hedda Sterne in 1944.

In 1946, Steinberg, along with artists such as Arshile GorkyIsamu Noguchi, and Robert Motherwell, was exhibited in the critically acclaimed „Fourteen Americans“ show at The Museum of Modern Art.

Saul Steinberg has also enjoyed a retrospective at the Whitney Museum of American Art (1978) and another posthumous one at the Institute for Modern Art in Valencia (IVAM), Spain (2002).

After Steinberg’s death in 1999, the Saul Steinberg Foundation was established in accordance with the artist’s will. In addition to functioning as Steinberg’s official estate, the Foundation is also a non-profit organization with a mission „to facilitate the study and appreciation of Saul Steinberg’s contribution to 20th-century art“ and to „serve as a resource for the international curatorial-scholarly community as well as the general public.“ The Foundation has been instrumental in organizing the Saul Steinberg: Illuminations travelling exhibition, which will display original Steinberg works at various museum and galleries around the world, including Fondation Cartier-Bresson, Paris (May 6-July 27, 2008), Kunsthaus Zürich (August 22-November 2, 2008), Dulwich Picture Gallery, London, (November 26, 2008-February 15, 2009) andMuseum für Kunst und Gewerbe Hamburg, (March 13-June 1, 2009).The U.S. copyright representative for the Saul Steinberg Foundation is the Artists Rights Society. The Saul Steinberg Foundation is represented by The Pace Gallery in New York.

 

The „View of the World“ cover

The New Yorker cover (March 29, 1976) “View of the World from 9th Avenue,” has come to represent Manhattan’s telescoped interpretation of the country beyond the Hudson River. The cartoon showed the supposedly limited mental geography of Manhattanites.

The image shows Manhattan’s 9th Avenue10th Avenue, and the Hudson River (appropriately labeled), while the top half depicts the rest of the world. The rest of the United States is drawn as a square, with a thin brown strip along the Hudson representing New Jersey, the names of five cities (Los Angeles, Washington D.C., Las Vegas, Kansas City, and Chicago) and three states (Texas, Utah, and Nebraska) are scattered among a few rocks for the U.S. beyond New Jersey. The Pacific Ocean, perhaps twice as wide again as the Hudson, separates the U.S. from three flattened land masses labeled China, Japan, and Russia.

The illustration, depicting New Yorkers‘ self-image, inspired many similar works, including the poster for the 1984 film Moscow on the Hudson; that movie poster led to a lawsuit, Steinberg v. Columbia Pictures Industries, Inc.663 F. Supp. 706 (S.D.N.Y. 1987), which held that Columbia Pictures violated the copyright that Steinberg held on his work. Another homage was created for the cover of The Economist newspaper’s March 21–27, 2009 issue entitled „How China sees the world“. He is referenced in Bret Easton Ellis‘ cult classic novel American Psycho.

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